تاکید زاکانی بر لزوم کاهش تقاضای سفر در پایتخت-راهبرد معاصر
اعلام زمان ورود سامانه جدید بارشی به ایران | این استان‌ها منتظر آغاز بارش‌های زمستانی باشند فراهم شدن امکان دریافت کارت ورود به جلسه آزمون‌های نهایی نوبت دی ماه آموزش و پرورش شرور مسلح شمیران دستگیر شد پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری براساس جداول جدید متناسب سازی از ۲۸ آذر / واریز حقوق در دو بخش ادارات، مدارس و دانشگاه‌های کرمانشاه فردا چهارشنبه تعطیل شدند تهران فردا هم تعطیل شد/ آموزش غیرحضوری مدارس و تعطیلی دانشگاه‌ها و ادارات استان تهران مدارس و دانشگاه‌های زنجان چهارشنبه ۲۸ آذر تعطیل شد فردا دانشگاه بوعلی سینا تعطیل شد/ فعالیت‌های آموزشی به صورت مجازی آلودگی هوای تهران به وضعیت قرمز رسید مدارس قم فردا (چهارشنبه) غیرحضوری شد نیمه شرقی کشور رکوردار سرما شد  ادارات مازندران فردا تعطیل نیست؛ فعالیت مدارس غیرحضوری تردد رایگان بانوان با BRT و مترو در روز زن / برگزاری نمایشگاه خوداشتغالی زنان در ایستگاه‌های منتخب مترو مدارس ۱۱ شهرستان کرمانشاه فردا چهارشنبه تعطیل است / ادارات فعالند مدارس و دانشگاه‌های یزد فردا هم تعطیل شدند

تاکید زاکانی بر لزوم کاهش تقاضای سفر در پایتخت

زاکانى گفت: مهمترین بخش در پایتخت کاهش تقاضای سفر است که از طریق مناسب سازی و هوشمندسازی و در دسترس قرار دادن خدمات به این مهم می‌رسیم.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 17
کد خبر: ۲۰۴۲۳۴

به گزارش راهبرد معاصر، علیرضا زاکانی شهردار تهران اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل پنج موضوع را دنبال می‌کنیم، کاهش ترافیک، ایجاد آسایش و آرامش برای مردم، کاهش آلودگی زیست محیطی، نظم بخشی و ساماندهی عمومی و نوسازی و ایمنی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی را دنبال می‌کنیم.

 

زاکانی تأکید کرد: ما پنج رویکرد اساسی را دنبال می‌کنیم؛ در ابتدا مهمترین بخش کاهش تقاضای سفر است که از طریق مناسب سازی و هوشمندسازی و در دسترس قرار دادن خدمات به این مهم می‌رسیم.

 

شهردار تهران با تأکید بر افزایش مطلوبیت حمل و نقل عمومی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر استفاده از حمل و نقل عمومی ۳۴ درصد و وسایل شخصی ۶۶ درصد است که باید استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به ۷۰ درصد برسد که در این راستا افزایش ناوگان، ایجاد زمینه سفر‌های ترکیبی و کمک به مردم برای انتخاب درست‌تر وسایل نقلیه را در پیش می‌گیریم.

 

وی همچنین تصریح کرد: سومین ویژگی برقی سازی است؛ امروز جهان به سمت و سویی می‌رود که به جای سوخت فسیلی از سوخت برقی استفاده کند؛ ما از طریق افزایش ناوگان برقی و ایجاد زمینه بهره مندی از الگو‌های پاک این مسیر را دنبال می‌کنیم.

 

شهردار تهران با بیان اینکه وضع سازو کار‌های التزام بخش و توسعه و پیشرفت شهر نیز در همین راستا دنبال می‌شود، اظهار کرد: وقتی امکانات فراهم شود می‌توان ضوابط جدیدی در نظر گرفت تا ارائه خدمت بهتر به مردم را به دنبال داشته باشد.

 

وی با اعلام اینکه رویکرد ما فرهنگ سازی و افزایش مشارکت مردم است، یادآور شد: این پنج محور، مسیری است که ما در آن حرکت می‌کنیم و مهمترین بخش توسعه، مترو است که در این بخش شرایطی را در حوزه ناوگان و خطوط داریم.

 

زاکانی با بیان اینکه اجرای هفت خط از گذشته آغاز شده بود، گفت: این هفت خط امکانی را ایجاد کرده بود تا در تهران بتوانیم از خطوط استفاده کنیم؛ کل خطوطی که در شهریورماه سال ۱۴۰۰ تحویل گرفتیم ۲۶۰ کیلومتر و ۱۴۰ ایستگاه بود و امروز ۲۷۴ کیلومتر خط و ۱۵۰ ایستگاه داریم که ۱۴ کیلومتر خط و ۱۰ ایستگاه ایجاد و اضافه شده است.

 

شهردار تهران با اعلام اینکه تا پایان سال جاری ۱۰ کیلومتر در داخل شهر اضافه می‌شود، یادآور شد: ۶ کیلومتر در خط ۶ و ۴ کیلومتر در خط ۷ اضافه خواهد شد و علاوه بر این ۱۴ ایستگاه افتتاح می‌شود که بیش از یک ایستگاه در هر ماه است.

 

وی با بیان اینکه ۱۰ کیلومتر تونل بخش جنوبی خط ۶ نیز تکمیل شده است، خاطرنشان کرد: تا پایان امسال ۱۰ کیلومتر در داخل و در کنار آن در مهرماه ۲۲ کیلومتر مترو در پرند افتتاح خواهد شد.

 

زاکانی با بیان اینکه ۴۲ رام قطار DC در ناوگان داریم، یادآور شد: ۱۲۹ رام قطار AC نیز در خطوط فعال هستند و در مجموع هزار و ۱۹۷ واگن در خدمت شهروندان است. ناوگان DC در شرایط خاصی به سر می‌برد و بیش از ۲۰ درصد خدمات رسانی ندارد و نیازمند بازسازی اساسی است.

 

شهردار تهران با اعلام اینکه چهار رام قطار سه واگنه نیز داریم که در خط فرودگاه خدمات رسانی می‌کند، اظهار کرد: خط پنج تعداد ۲۶۰ واگن و ۶۶ لوکوموتیو دارد که با این عدد و رقم هزار و ۴۶۹ واگن در مترو داشته ایم که در ادوار گذشته ۲۸ واگن از مدار خارج شده و قابلیت بازسازی ندارد.

 

زاکانی با بیان اینکه در دوره قبل در کل یک رام قطار DC و ۳۷ رام قطار AC را بازسازی اساسی کردند، گفت: عملکرد ما بیش از عملکرد چهار سال دوره پنجم است؛ تفاوت جوهری و اساسی بین مدیریت شهری دوره پنجم و ششم وجود دارد. برخی روزنامه‌ها از آرزو‌ها و علاقی خود می‌گویند و ما یاد گرفتیم به جای اینکه حرف بزنیم بیشتر کار کنیم.

 

وی با بیان اینکه ۱۰۸ رام قطار AC و ۳۵ رام قطار DC تا پایان سال در دستور اورهال است، یادآور شد: موضوع بسیار جدی که افتخار آن به این دوره مدیریت شهری رسید، عقد قراداد ۶۳۰ دستگاه واگنی است که از سال ۱۳۹۵ معطل مانده بود.

 

شهردار تهران تأکید کرد: هزار و ۴۶۹ واگن در کمتر از سه دهه داریم و موفق شدیم حکم قانونی برای ۶۳۰ دستگاه واگن را به همت دولت دریافت کنیم که باید از رئیس جمهور در این زمینه تقدیر کرد؛ هفته قبل مقدمات اعتباری پرداخت شد و با کشور و شرکت مورد نظر جلساتی داشتیم و برای آن‌ها غیرقابل باور بود.

 

وی ادامه داد: این شرکت پذیرفت که ۲۵ درصد به تعداد واگن‌ها اضافه شود و به ۷۹۱ واگن برسد و در کنار این، ۱۱۳ دستگاه واگن ملی را که افتخار بخش خصوصی، مپنا، جهاد دانشگاهی و واگن سازی شهرداری تهران است، تولید می‌شود و با اختصاص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار، بخش بدنه یک رام انجام شده و هفت رام دوم آغاز شده است.

 

زاکانی با بیان اینکه ۷۹۱ واگن در کنار ۱۱۳ واگن ملی جهش اساسی را در ناوگان ایجاد خواهد کرد، گفت: ۲۵۹ واگن نیز باید به ناوگان اضافه کنیم که با طرف خارجی وارد مذاکره شدیم و مقرر شد این تعداد دستگاه نیز در دستور کار قرار بگیرد؛ لذا ناوگان ما در سال‌های آتی که از سال آینده آغاز می‌شود، به سمتی می‌رود که دو برابر خواهد شد و خدمات مترو جهش خواهد یافت.

 

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساخت تراموا، یادآور شد: مطالعات از نیمه اول دهه ۹۰ آغاز شده بود که توسعه یافت و از ۱۰ محوری که باید مورد دقت قرار می‌گرفت، سه محور انتخاب شد که شامل ترمینال شرق به تهرانسر، پونک به خاوران و جنت آباد به لویزان است و بنا شد که بررسی‌های کارشناسی در جلسه هم اندیشی شورا توسط شرکت مشاور ارائه شود.

 

وی افزود: آنچه که مشاور به آن رسیده تراموا الگوی حمل و نقلی پیشرو است و در دنیا به ویژه دنیای غرب به آن تکیه می‌شود؛ در این خصوص تفاهم نامه‌ای با وزارت دفاع منعقد کردیم که علاوه بر آن در حوزه مسکن و هوشمندسازی نیز تفاهم نامه منعقد شد.

 

زاکانی با بیان اینکه ۶ هزار و ۱۷۶ اتوبوس در تهران وجود داشت و سه هزار و ۴۸۰ دستگاه به دوره پنجم تحویل داده شد، گفت: هزار و ۸۷۶ دستگاه اتوبوس به این دوره تحویل داده شد و دو هزار و ۸۳۵ اتوبوس فعال در این دوره داریم و سیر سقوط دوره قبل را جبران کردیم و نزدیک به هزار دستگاه اتوبوس را با نوسازی و بازسازی به ناوگان اضافه کردیم.

 

وی افزود: در دوره قبل صفر عدد اتوبوس به دوره پنجم تحویل داده شد و این هنر آن‌ها بود؛ ۲۶۳ دستگاه اتوبوس و مینی بوس شامل ۱۳۳ اتوبوس و ۱۳۰ مینی بوس در دوره پنجم خریداری شد.

 

شهردار تهران با بیان اینکه دولت ۲۷۱ دستگاه اتوبوس در دو سال اخیر به ما تحویل داده است، یادآور شد: قدرالسهم شهرداری تهران ۲۹۳ دستگاه اتوبوس است که ۸۲ دستگاه مینی بوس و مابقی اتوبوس است که با احتساب ۲۰ ون ملکی به ۳۱۲ دستگاه می‌رسد.

 

وی با بیان اینکه قرارداد سه هزار دستگاه اتوبوس از سوی شهرداری منعقد شده است، یادآور شد: قراداد دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۵۰۰ دستگاه مینی بوس منعقد شده و امیدواریم بتوانیم ناوگان خود را تکمیل کنیم. عملکرد این دو سال بیش از چهار سال دوره قبل است البته نمی‌خواهیم مقایسه کنیم و اگر حرف بزنند مجبور می‌شویم حرف بزنیم و سنگ روی یخ شوند.

 

َشهردار تهران تأکید کرد: قرارداد هزار دستگاه را با عقاب نشان منعقد کردیم و از این تعداد ۷۰۰ دستگاه را تا پایان سال تحویل می‌دهد و ۵۰۰ دستگاه نیز با اسنا منعقد شده که این قرارداد ۱۲ ماهه است و پیش پرداخت آن انجام و تحویل اتوبوس‌ها آغاز شده است. قرارداد ۱۴ ماهه ۵۰۰ دستگاه مینی بوس را نیز با سبلان خودرو منعقد کرده ایم و پیش پرداخت آن انجام شده است.

 

وی افزود: قرارداد هزار دستگاه اتوبوس برقی نیز منعقد شده و پرداخت مبلغ ۲۵۰ دستگاه انجام و ضمانت نامه دریافت شده و برای ۷۵۰ دستگاه دیگر منتظر ضمانت نامه هستیم.

 

زاکانی با بیان اینکه هزار و ۶۶۰ دستگاه اتوبوس تا پایان امسال نوسازی می‌شود، تصریح کرد: مابقی این رقم در نیمه دوم سال آینده تکمیل می‌شود؛ علاوه بر این تعهد دولت پرداخت رقم ۶۴۰ دستگاه است و به تدریج این رقم را خواهد داد.

 

شهردار تهران با تأکید بر اینکه در تاریخ شهرداری هیچ مدیریتی نتوانسته این میزان قرارداد را منعقد کند و بی سابقه است، یادآور شد: امروز ۴۳ درصد اعتبارات به حوزه حمل و نقل اختصاص یافته و به اقتضای نیاز در برنامه چهارم، بیش از برنامه عمل کرده ایم که مجوز آن را در متمم بودجه دریافت خواهیم کرد.

 

وی با اعلام اینکه امروز بیش از دو هزار و ۸۰۰ دستگاه در تهران فعال هستند، خاطرنشان کرد: سه هزار دستگاه که قرارداد آن منعقد شده غیر از اتوبوس‌هایی است که دولت تحویل می‌دهد؛ لذا سمت و سوی اقدامات در بخش اتوبوسرانی به گونه‌ای است تا در پایان دوره ششم مدیریت شهری، کیفیت و کمیت اتوبوس‌ها بی نظیر باشد.

 

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در احکام قانون برنامه باید ۲۵ هزار دستگاه ون در سطح شهر فعال باشد، گفت: امروز آنچه که در مسیر انتخاب هستیم، نوع ون است. پیش پرداخت ۶۳۰ دستگاه ون را به ایران خودرو دیزل انجام دادیم و تعدادی نیز دریافت شد، اما این تعداد پاسخگو نیست و نیاز است که در این مسیر گام برداریم و گزارش آن را ارائه دهیم.

 

وی با بیان اینکه از ۷۲ هزار دستگاه تاکسی در شهر بالغ بر ۷۰ درصد نیاز به نوسازی دارند، یادآور شد: در این مسیر با تفاهم بسیار خوبی که با دولت برای نوسازی و برقی سازی صورت گرفت، سقف ۵۰ هزار دستگاه تاکسی برقی در نظر گرفته شده است که در همین راستا هر هفته جلسه‌ای را با حضور وزیر صمت برگزار می‌کنیم و دو الگو در این مسیر دنبال می‌شود تا تاکسی‌ها امسال مورد استفاده قرار بگیرد.

 

شهردار تهران تأکید کرد: مدل‌های مالی مشخص است و از مسیر اوراق شدن تاکسی ها، پرداخت از سوی راننده و ارائه تسهیلات بانکی و تبصره ۱۲ تأمین اعتبار می‌شود و فرصت و جهشی را برای شهر تهران در این زمینه ایجاد خواهد کرد.

 

زاکانی افزود: تعهد تحویل هزار و ۵۴۸ دستگاه اتوبوس به ما داده شده و هزینه‌های آن را پرداخت کرده ایم. با تأمین این اتوبوس‌ها تعداد وسایل نقلیه ناوگان به چهار هزار و ۳۰۰ دستگاه می‌رسد که این به جز ۵۰۰ دستگاه اتوبوسی است که باید اورهال شود و تا پایان سال تحویل داده می‌شود.

 

شهردار تهران با بیان اینکه اگر دولت کل تعهدات خود را انجام دهد دو هزار و ۸۰ دستگاه اتوبوس را تا پایان سال خواهیم داشت، گفت: همانطور که گفتیم در مجموع هزار و ۵۴۸ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان می‌شوند. از پنج هزار و ۵۷۳ دستگاه اتوبوس تهران، تعداد دو هزار و ۲۶۴ دستگاه ملکی و سه هزار و ۳۰۹ دستگاه خصوصی است که دو هزار و ۸۳۵ اتوبوس فعال است.

 

زاکانی افزود: اخیراً دولت تصمیم گرفته که مجدداً اتوبوس به تهران اختصاص دهد؛ در کنار این تعدادی از اتوبوس‌های ملکی و خصوصی غیرفعال است و برای بازسازی سپر تا سپر ۵۰۰ دستگاه از این اتوبوس‌های غیرفعال برنامه ریزی شده است.

 

وی با بیان اینکه مجوز ورود هزار دستگاه اتوبوس وارداتی داریم، یادآور شد: با چند تیم وارد مذاکره شدیم و تیم‌های ما بازدید‌ها را انجام دادند و چند پیشنهاد در این خصوص مطرح شده است. این هزار دستگاه علاوه بر تمام دستگاه‌هایی است که تعداد آن اعلام شد. اگر بتوانیم پنج هزار دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر داشته باشیم، در تاریخ حمل و نقل شهر این تعداد اتوبوس فعال نبوده است./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار